‘Professionaliteit gevonden waar we naar op zoek waren!’

Interview: Rowena van de Voorde, Fysiek

Binnen voormalig Fysiofit waren organisatorisch veel veranderingen, zodanig veel dat er óók een nieuw jasje bij hoorde... Rowena van de Voorde, mede-eigenaar en kinderfysiotherapeut: ‘We zagen ons bedrijf groeien, maar hadden niet de passende branding erbij, terwijl we dat wel heel belangrijk vonden!’

Dus schakelden ze Arrangé in. Rowena: ‘Michel (van Bunder) kende Arrangé al langer, onder andere van de start van Fysiofit in 2010. Er was niet zoveel voor nodig om de rest van het team te overtuigen om weer met Arrangé aan de slag te gaan. Toen we met ons team een weekendje weg waren om bedrijfsplannen uit te werken, hebben we Marscha een uur ingebeld voor een kennismakingsgesprek. Ons gevoel was goed, er was een klik en we hadden er vertrouwen in.’

Behoefte aan structuur

‘Fysiofit is binnen een korte tijd flink gegroeid, zowel qua locaties als qua collega’s. Ook was er behoefte aan structuur in de huisstijl en in de uitingen naar de buitenwereld. Al snel bleek dat dit mijn ‘kindje’ mocht worden. De vraag aan Arrangé was dus of ze ons konden helpen om ons bedrijf professioneler en netter op de kaart te krijgen.’

200% achter visie en huisstijl

‘De strategiegesprekken die hierbij kwamen kijken deden we in eerste instantie met vier personen vanuit Fysiofit. In het begin waren we een beetje verbaasd over het feit dat we zo diep op bepaalde punten in moesten gaan. We kregen een lijst met 100 kernwaarden voor onze neus en mochten hiermee aan de slag, we vonden het nogal wat! Maar Marscha was hier volhardend in: ‘Je moet deze slag maken voordat je andere slagen kunt maken.’ Achteraf bleek dat ze daar helemaal gelijk in had! Dat maakt ook dat we nu voor 200% achter onze visie en huisstijl staan. Je bepaalt niet zomaar in een half uurtje wat de kernwaarden van jouw bedrijf zijn. We gingen echt de diepte in en dat zorgt ervoor dat we nu een heel duidelijke koers kunnen varen. Ik weet nu heel goed waarom wij Fysiek zijn en geen andere fysiopraktijk.’

Meedenken en richting aangeven

Fysiek dus! Want de naam Fysiofit paste niet meer bij het bedrijf. Rowena: ‘Toen we bezig waren met al onze plannen, vroeg Marscha op een gegeven moment of we nog wel Fysiofit konden heten en of dat nog wel paste. Eerst dachten we: Natuurlijk past dat nog, dat gaan we zeker niet veranderen! Maar hoe verder we in het proces kwamen, hoe meer we dachten: het klopt inderdaad niet meer. Wat prettig was, was dat Marscha ons bedrijf wel kent, maar er toch als buitenstander en dus objectief naar kon kijken. Het is fijn dat een onpartijdig iemand met veel kennis met ons meedenkt en richting aan kon geven.’

Niet zomaar mooie kleuren

‘Zo ook met het kleurgebruik van onze nieuwe huisstijl, het ging er niet om wat wij persoonlijk een mooie kleur vinden, maar wat past bij Fysiek? Waarom groen? Wat betekent die kleur? Past het bij ons bedrijf? Suzanne kon dat heel mooi voor ons koppelen: gezondheid en vitaliteit. Ook de koppeling met het blaadje is heel passend. Ik herinner me nog dat Suzanne zei: ‘Ik zie een blaadje als groei en ontwikkeling, als je kiest voor een grijze of bruine achtergrond, dan voelt het verdort.’ Zo hadden wij er helemaal nog niet over nagedacht. Wij vonden het gewoon mooie kleuren. Arrangé gaf er diepte aan en door hen staat onze huisstijl als een huis. Dit alles zorgt voor de professionaliteit waar we naar op zoek waren.'